به گزارش مجله ابرتازه ها با نقل از باشگاه خبرنگاران، خانم بازیگر از سختی های ایفای نقش معتاد می گوید مجموعـه تلویزیونــی «مادرانـه» بهانـهای شده که تا مروری بر کارنامـه کاری بازیگران زنی داشته باشیم کـه در این سالها نقش یک معتاد را بازی کردهاند و در یـاد و خاطره مخاطبان ماندگار شدهاند. خانم بازیگر از سختی های ایفای نقش معتاد می گوید اولینی کـه در سینمای ایران بعد از انقلاب نقش زن معتاد را ایفا کرد، فریماه فرجامـی است. خانم بازیگر از سختی های ایفای نقش معتاد می گوید او با حضور درون فیلم «تیغ و ابریشم» از سال ۶۴ که تا به امروز درون ذهن بسیـاری از ایرانیـان ماندگار شده است. درون ادامـه نگاهی داریم بـه ۷ چهره برتری کـه در این سالها نقش ماندگاری از حضور خود بر صفحه تلویزیون و پرده سینما بر جای گذاشتهاند.
فریماه فرجامـی؛ تیغ و ابریشم، متولد ۱۳۳۰
با ساخت فیلم «تیغ و ابریشم» کاراکتر زن معتاد بـه شکلی جدی وارد سینمای ایران شد و فریماه فرجانی، نقش زنی معتاد را کـه سرخورده از برآورده نشدن رؤیـاهایش درون آن سوی مرزها بـه اعتیـاد کشیده شده هست به خوبی درون این اثر ایفا مـیکند. چهره مغموم و خاص فرجامـی همراه با کارگردانی مسعود کیمـیایی کـه خود پیش از آن یکی از ماندنیترین شخصیتهای معتاد درون سینمای ایران را پرورانده بود (با بازی بهروز وثوقی درون نقش سید درون فیلم تحسین شده «گوزنها») بـه یک بازی بیرونی کنترل شده به منظور نمایش رنجدیدگی این زن تبدیل شد؛ رنجدیدگی باورپذیری کـه راهی جز برایش باقی نگذاشت.
فرزاد مؤتمن درباره این نقش مـیگوید:
فرزاد مؤتمن کـه هنوز بسیـاری از افراد فیلم «شبهای روشن» او را بـه یـاد دارند درون مورد بازی خانم فرجامـی درون این فیلم مـیگوید: خانم بازیگر از سختی های ایفای نقش معتاد می گوید «تیغ و ابریشم، خاطره بسیـار دوری است. من این فیلم را درون همان سالهای ۶۴، ۶۵ دیدم و پس از آن دیگر موقعیت بازبینیاش را پیدا نکردم اما هنوز بـه خاطر دارم کـه در آن دوره وقتی فیلم را مـیدیدم بازی فریماه فرجامـی یکی از نقاط قوت فیلم بـه نظر مـیرسید زیرا تصویری خیلی باورپذیر و ملموس را از یک زن معتاد ارائه مـیداد. شاید درون خوب بودن کار خانم فرجامـی ذکر همـین نکته کافی باشد کـه بگویم بعد از گذشت این همـه سال وقتی درباره کارکترهای معتاد فکر مـیکنم، یکی تصویر فریماه فرجامـی بـه ذهنم مـیآید و یکی بهروز وثوقی درون فیلم گوزنها».
پانتهآ بهرام؛ مسافر، متولد ۱۳۴۸
یکی از پرمخاطبترین سریـالهای تلویزیون چه درون زمان خودش و چه درون سالهای بعد از آن، «مسافر» بود؛ اثری کـه به لحاظ داستانی و بازی بازیگرانش توانسته هنوز هم درون یـاد و خاطر ایرانیـان بماند. «مسافر» بـه دلیل بازی خاص پانتهآ بهرام درون نقش یک معتاد بـه نام منیژه و لحن و ادای دیـالوگ، جایگاه متفاوتی درون مـیان کارهای او دارد. بهرام درون این سریـال چهره جدیدی از یک زن معتاد را کـه به خاطر اعتیـادش همـه چیز را از دست مـیدهد، ارائه کرد. او کـه در این سریـال با ابوالفضل پورعرب همبازی بود، درون بسیـاری از مواقع بازی همسطح و در پارهای موارد بالاتر از او را بـه نمایش گذاشت. بهرام درون آن سالها چهره جدیدی درون تلویزیون بود و همـین امر هم بـه او کمک کرد که تا نقشش را به منظور بیننده باورپذیر کند.
مـهران احمدی درباره این نقش مـیگوید:
مـهران احمدی کـه در چندین اثر با پانتهآ بهرام همکار بوده درون مورد ایفای نقش اش درون سریـال «مسافر» مـیگوید: «خانم بهرام درون سریـال «مسافر» مانند همـیشـه از عهده ایفای نقش شان بـه خوبی برآمدند و یکی از نوابغ بازیگری هستند. بـه نظرم یکی از بهترین نقشهای فرد معتاد را خانم بهرام درون این اثر، ایفا کردهاند.
نمـیدانم بگویم متاسفانـه یـا خوشبختانـه اما اکثر بازیگران خانم ما بـه کارکتری کـه مـیخواهند بازی کنند، خیلی اهمـیت مـیدهند و پذیرای هر نقشی نیستند. وقتی قرار هست شما نقش یک فرد معتاد را ایفا کنید، طبیعی هست که چهرهتان دستخوش تغییرات زیـادی مـیشود و زیباییاش را از دست مـیدهد و به همـین دلیل همـه خانمها چنین نقشی را نمـیپذیرند. اما خانم بهرام از جمله بازیگرانی هست که به منظور رسیدن بـه نقشاش و ملموس آن به منظور مخاطب از هیچ تلاشی دریغ نمـیکند و در مسافر هم دیدیم کـه چنین اتفاقی رخ داد.
در کنار اینکه فراموش نکنید بازی درون نقش یک فرد معتاد بسیـار سخت هست زیرا حتما مراقب باشید کـه تبدیل بـه تیپ و کلیشـه نشوید. خانم بهرام درون این کار یکی از غیر کلیشـهایترین نقشها را ایفا کرد. من ۲ نقش معتاد را هرگز فراموش نمـیکنم؛ یکی نقش خانم بهرام درون سریـال «مسافر» و دیگری نقش باران کوثری درون فیلم «خونبازی»؛ این دو بینظیرند».
ستاره اسکندری، داستان یک شـهر، مرگ تدریجی یک رؤیـا، متولد ۱۳۵۰
یکی از بهترین بازیهای ستاره اسکندری درون سال ۷۸ و زمانی بود کـه در یکی از اپیزودهای مجموعه «داستان یک شـهر» نقش معتادی را بازی کرد کـه پدرش درون سن پایین او را بـه اجبار بـه عقد مردی مـیانسال و معتاد درآورده بود. اصغر فرهادی زمانی این قصه را مـیسازد کـه تا پیش از آن هنوز تصویری از یک زن معتاد درون تلویزیون نشان داده نشده بود. اما این کارگردان موفق مـیشود یکی از بهترین بازیها را از اسکندری درون این نقش بگیرد؛ نقشی کـه اگرچه کوتاه بود اما درون ذهن بسیـاری ماندگار شد. ستاره یک بار دیگر نیز درون مجموعه «مرگ تدریجی یک رؤیـا» بـه کارگردانی فریدون جیرانی نقش یک زن معتاد را بـه خوبی بـه تصویر مـیکشد و با اینکه غالبا که تا پیش از آن نقشهای مثبتی را ایفا کرده اما شخصیت منفی ساناز را خیلی خوب بـه مخاطب معرفی مـیکند.
ستاره اسکندری درباره این نقش مـیگوید:
خود اسکندری هم این نقشها را بـه خوبی بـه یـاد دارد و در خصوص نقشی کـه در «داستان یک شـهر» ایفا کرده، مـیگوید:«زمانی کـه من این نقش را بازی کردم درون تلویزیون بـه این شکل بـه موضوع و حضور یک زن معتاد پرداخته نشده بود و به همـین دلیل این نقش را خیلی دوست داشتم. بسیـاری این تصور را داشتند کـه تصاویر فیلم، مستند است. درون مورد «مرگ تدریجی یک رؤیـا» هم حتما بگویم همـیشـه دوست دارم نقشهای متفاوتی را ایفا کنم. ممکن هست در نگاه کلی نقشهایم تفاوت چندانی با هم نداشته باشند، اما درون جزئیـات از هم فاصله دارند. من تجربه بازی با لهجههای متعدد و آدمهایی درون طبقات اجتماعی مختلف را دارم و مثبت یـا منفی بودن شخصیتها برایم خیلی فرقی ندارد».
باران کوثری؛ خونبازی، متولد ۱۳۶۴
بدون شک یکی از بهترین نقش هایی کـه تا بـه امروز باران کوثری ایفا کرده است، درون فیلم سینمایی «خونبازی» بـه کارگردانی مادرش، رخشان بنیاعتماد بوده است. باران درون این فیلم نقش سارا، معتادی را بازی مـیکند که قرار است نامزدش برای ازدواج با او از کانادا بازگردد. مادر سارا کـه بیتا فرهی نقشاش را ایفا مـیکند، سعی دارد او را با خود به شمال ببرد که تا مصرف مواد مخدر را ترک کند. شاید نقش سارا درون «خون بازی» از آن نقشهایی است که هر بازیگری دوست دارد آن را به منظور یک بار هم کـه شده، تجربه کند. شخصیت سارا درون این فیلم ضد همـه کلیشـههایی بود که درون سینمای ایران که تا به آن روز از یک شخص معتاد بـه تصویر کشیده شده؛ تصویری جدید اما واقعی و باورپذیر کـه کوثری بـه خوبی از عهده ایفای آن برآمد.
مـهران احمدی درباره این نقش مـیگوید:
مـهران احمدی کـه سابقه همکاری با باران کوثری را نیز دارد، مـیگوید: «یکی از ماندگارترین نقشهایی کـه این بازیگر ایفا کرده درون فیلم «خونبازی» است. بـه نظرم تمامـی خصایصی کـه خانم پانته آ بهرام درون «مسافر» داشتند، خانم کوثری نیز درون فیلم «خونبازی» از خودشان نشان دادند. خانم کوثری جزو آن دسته بازیگرانی هست که وقتی نقشی را مـیپذیرد، ساعتها و روزها برایش زمان مـیگذارد و با آن شخصیت بـه اصطلاح قاطی مـیشود و بی اهمـیت از کنار آن عبور نمـیکند که تا شخصیتی را کـه قرار هست نقشاش را ایفا کند، به منظور مخاطب باورپذیر کند. شخصیت سارا درون «خون بازی» بـه خاطر روحی کـه خانم کوثری بـه آن داده بود، کاملا به منظور مخاطب بـه شکل ملموس درآمده بود. درون کنار اینکه کلیشـه ای نبود و تماشاگر مـیتوانست باورش کند».
طناز طباطبایی؛ مرهم، متولد ۱۳۶۲
طناز طباطبایی از آن دسته بازیگرانی هست که کم کار مـیکند اما درون انتخاب نقش هایش همـیشـه وسواس زیـادی بـه خرج مـیدهد و نمـیتوانید نمونـهای از کارهایش را ببینید و به تواناییاش درون بازیگری خرده بگیرید. یقینا یکی از ماندگارترین آثاری کـه در کارنامـه کاری طناز به منظور همـیشـه پررنگ مـیماند، فیلم «مرهم» هست که علیرضا داودنژاد آن را کارگردانی کرده و از دریچهای نو بـه معضل اعتیـاد پرداخته است.
طباطبایی درون این فیلم نقش یک معتاد را بازی مـیکند کـه خانوادهای سنتی دارد؛ خانوادهای کـه هیچگاه نتوانسته با آن ارتباط برقرار کند و تنـها مادربزرگ پیرش بـه رغم سن بالایی کـه دارد مـیتواند او را درک کند. نقشی کـه طباطبایی درون این فیلم بازی مـیکند درون کنار ضد کلیشـه بودنش توانایی این بازیگر جوان را نیز بـه تصویر مـیکشد.
طناز طباطبایی درباره این نقش مـیگوید:
طناز طباطبایی بـه خوبی نقش زیبایی را کـه در «مرهم» بـه تصویر کشیده درون خاطر دارد و در این باره مـیگوید: «من همـیشـه بـه ایفای نقشهایی کـه بیـانگر معضلات اجتماعی است، علاقهمندم و به نظرم نقشهای جذابی مـیآیند. اعتیـاد نیز یکی از این معضلات هست که شخص نادانسته بـه آن مبتلا مـیشود و فکر مـیکنم وظیفه من و سایر سینماگران هست که با استفاده از موقعیت کاریمان پیش آگاهیهایی درون این زمـینـه بـه افراد بدهیم. اینکه بدانند اگر بـه اعتیـاد مبتلا شوند چه آیندهای انتظارشان را مـیکشد.
من درون «مرهم» نقش معتادی را بازی کردهام کـه اعتیـادش بـه دراگهای مخدر نیست بلکه دراگ محرک مصرف مـیکند؛ چیزی کـه این روزها درون بین افراد معتاد بیشتر شاهدش هستیم و این خوشبینی درون ذهن اشخاص شکل گرفته کـه دراگهای محرک مانند دراگهای مخدر آسیبرسان و اعتیـادآور نیستند درون حالی کـه تحقیقات ثابت کردهاند دراگهای محرک بـه خاطر آسیبهایی کـه به روان افراد مـیرساند، مضرتر هستند و فرد را بیشتر درگیر خودشان مـیکنند. اما متاسفانـه این آگاهی وجود ندارد و بسیـاری از جوانان ما درگیر این مسئله مـیشوند.
نمـیدانم گفتن این حرف صحیح هست یـا نـه اما گاهی پیش مـیآید کـه برخی از ما بـه خاطر بیانگیزگی، بیهدفی و بیبرنامگی به منظور آیندهمان دچار ناامـیدی مـیشویم و فکر مـیکنیم با مصرف مواد مخدر یـا محرک، حتی اگر شده بـه شکل تفریحی و مقطعی مـیتوانیم مشکلاتمان را حل و فصل کنیم درون حالی کـه این کار خودش یک مشکل بر مشکلات ما اضافه مـیکند».
بهاره افشاری؛ تسویـه حساب، متولد ۱۳۶۳
از زمانی کـه بهاره افشاری پا بـه دنیـای بازیگری گذاشته، تقریبا توانسته ازعهده ایفای تمام نقشهایش بـه خوبی برآید و یکی از این بهترین کارهایش فیلم «تسویـهحساب» تهمـینـه مـیلانی است. افشاری درون این فیلم نقش لیلا، معتادی را بازی مـیکند کـه از کودکی بـه خاطر محیطی کـه در آن رشد کرده رو بـه سیگار و اعتیـاد آورده و در سن جوانی با دنیـایی از مشکلات و سختی روبه روست اما آنچه جالب توجه هست این هست که او درون حالی شخصیت یک فرد معتاد را به منظور مخاطبش باورپذیر مـیکند کـه در زندگی روزانـه حتی با کشیدن سیگار هم بیگانـه است.
بهاره افشاری درباره این نقش مـیگوید:
بازیگر نقش لیلا درون خصوص روزهایی کـه فیلمبرداری «تسویـه حساب» را پشت سر مـیگذاشت، مـیگوید: «این کار اولین کار سینماییام بود و از مدیوم سینما شناخت چندانی نداشتم. شخصیت لیلا مابازای خارجی داشت و خانم مـیلانی از این شخصیت ایده گرفته و یک مصاحبه و فیلم مستندی نیز درون مورد این شخصیت داشتند و خیلی دقیق و ظریف آن را مـیشناختند و تمام اطلاعات را درون مورد زندگی این فرد بـه من دادند.
اما موضوعی کـه برای من کمـی سخت بود این بود کـه باید درون تمام طول فیلم سیگار مـیکشیدم درون حالی کـه قبل از آن اصلا تجربه سیگار کشیدن را نداشتم و باید این کار را بـه شکل حرفهای هم انجام مـیدادم که تا مخاطب باور کند لیلا، ی هست که از ۹ سالگی این کار را شروع کرده و به همـین خاطر هم وقتی برخی از دوستان فیلم را دیدند، متوجه شده بودند کـه من اصلا این کار را بلد نیستم! درون کل بیشتر از اینکه من تلاشی کنم، خانم مـیلانی زحمت زیـادی به منظور نزدیک شدنم بـه شخصیت لیلا کشیدند.
من از یک ماه قبل فیلمبرداری، هر روز بعدازظهر بـه منزل خانم مـیلانی مـیرفتم و با ایشان تمرین مـیکردم. اما مشکلترین جای کار ۲ سکانس بود کـه با تدبیر خانم مـیلانی و اینکه هر دو را درون یک روز فیلمبرداری د، راحتتر توانستم از عهدهاش برآیم؛ یکی سکانسی بود کـه با خانم لادن مستوفی دعوا مـیکردم و باید کل گذشتهام را به منظور مخاطب مـیگفتم و دیگری سکانسی هست که مربوط بـه خانـه سالمندان مـیشود؛ زمانی کـه به دیدار مادرم مـیروم. این دو از برایم سختتر از بقیـه کار بود».
خاطره حاتمـی؛ درون امتداد شـهر، متولد ۱۳۶۲
یکی از نقشهای متفاوتی کـه خاطره حاتمـی درون این سالها ایفا کرده درون فیلم «در امتداد شـهر» بـه کارگردانی علی عطشانی است. حاتمـی درون این فیلم نقش یک معتاد را بازی مـیکند کـه البته بـه دلیل ممـیزی قسمتهای زیـادی از آن از فیلم بیرون آورده شده است.
خاطره حاتمـی درون این باره مـیگوید:
خاطره درون خصوص نگاهش بـه موضوع اعتیـاد مـیگوید: «اعتیـاد مسئله بزرگ و مـهمـی هست و متاسفانـه این روزها درون کشورمان خیلی رشد کرده؛ رشدی کـه نمـیتوانم درکش کنم و خیلی برایم جای سؤال دارد. مسئله اعتیـاد همـیشـه مرا درگیر خودش کرده و وقتی یک فرد معتاد را درون خیـابان مـیبینم، واقعا ناراحت مـیشوم. جای تاسف هست که با معضل اعتیـاد هم مانند ایدز برخورد مـیکنند. منظورم این هست که بـه این دو مشکل اصلا توجهی نمـی شود. انگار اصلا این مشکلات درون جامعه وجود ندارند.
به عنوان یک بازیگر همـیشـه دوست داشتم نقش یک فرد معتاد را بازی کنم و اصلا خودم فرصت این کار را درون فیلم «در امتداد شـهر» بـه وجود آوردم. آقای عطشانی درون نظر داشتند هر درون جای خودش بازی کند ولی هنگامـی کـه فیلمنامـه را مـیخواندم متوجه شدم بـه خاطر نقشی کـه دارم حتما زیر چشمهایم کبود باشد بـه همـین خاطر هم بـه آقای عطشانی پیشنـهاد دادم این فرد یـا نقش آدم معتاد را داشته باشد یـا بیمار را و ایشان اجازه دادند کـه من نقش آدم معتاد را بازی کنم و آقای محسنی هم زحمت کشیدند و مونولوگ خیلی خوبی به منظور من نوشتند کـه متاسفانـه تمام آن سکانس را از فیلم درآوردند و منولوگی کـه مـیگفتم حذف شد.
به این دلیل کـه من درون حال سیگار کشیدن بودم. بـه نظرم این از ممـیزیهای آزاردهنده هست چون بـه هر حال به منظور نشان یک فرد معتاد حتما المانی وجود داشته باشد! ناراحتی من از این بود کـه برای آن یک سکانس زحمت زیـادی کشیده بودم».
زن های معتاد سینمای ایران![زن های معتاد سینمای ایران! خانم بازیگر از سختی های ایفای نقش معتاد می گوید]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 06 Jun 2018 22:52:00 +0000