روبان ، آموزش تصویری رومیزی ترک با کارگاه روبان دوزی ، آموزش روبان دوزی ، هنر روبان دوزی ، روبان دوزی گل آفتابگردان

لوازم موردنیـاز به منظور روبان دوزی گل آفتابگردان :

روبان ۴ سانتی سبز و کرم یـا زرد
روبان نیم سانتی قهوه ای
نخ قیطان
پارچه
کارگاه
نخ و سوزن
مقداری پنبه
رنگ پارچه ی زرد یـا نارنجی، سبز و قهوه ای
قلم مو
پالت

روش کار به منظور روبان دوزی گل آفتابگردان :

برای آماده گل آفتابگردان، روبان کرم رنگ چهار سانتی را برداشته ۱۴۴ سانت برش بزنید و از وسط، روبان را که تا بزنید و دولا کنید و ۶ سانت، ۶ سانت بـه روش خانـه ای بدوزید کـه به این ترتیب ۱۲ گلبرگ خواهید داشت.
دوخت خانـه ای بـه چه شکلی است؟ از ابتدای روبان شلال بزنید. آموزش تصویری رومیزی ترک با کارگاه بـه ۶ سانت کـه رسیدیم عرض روبان را بـه صورت رفت و برگشت شلال مـی زنیم.
به همـین ترتیب که تا انتهای روبان دوخت را ادامـه مـی دهیم.
در انتها نخ را مـی کشیم.
حالا انتها و ابتدای روبان آماده شده را با نخ و سوزن بـه هم وصل کنید.
برای تهیـه ی مغزی گل، مقداری از یک پارچه را داخل کارگاه بگذارید. آموزش تصویری رومیزی ترک با کارگاه درون وسط پارچه، به منظور مغزیِ گل آفتابگردان دایره ای بکشید( کـه معمولاً بین ۳ که تا ۴ سانت قطر دایره مـی باشد) و داخل دایره را با گره ی فرانسوی پر کنید؛ بـه این ترتیب کـه روبان قهوه ای نیم سانتی را درون سوزن فرو کرده و از وسط دایره درآورید. روبان را روی پارچه گره بزنید و سپس سوزن را نزدیک بـه همان نقطه ی خروج سوزن، داخل پارچه کنید.
به مراحل دوخت دقت کنید.
به چگونگی عبور سوزن دقت کنید.
پارچه را از کارگاه درآورید.


حدود ییم ساعت دور مغزی گل را کوک بزنید.
همچنین مـی توانید با قیطان مابین گره ها را دوخت های شل بزنید. کمـی نخ را بکشید که تا چین بخورد و از زیر، مقداری پنبه را داخل حفره ایجاد شده بگذارید و نخ را کامل بکشید که تا جمع شود و بعد با کمک نخ و سوزن مغزی را بـه گلبرگ ها وصل کنید. به منظور آماده برگ ها، حدود ۴۰ سانت از روبان ۴ سانتی سبز را برداشته و از وسط بـه صورت مثلثی که تا بزنید که تا تیزی سر برگ مشخص شود.
دو طرف داخلی روبان را روی هم گذاشته و شلال بزنید.
کار مانند شکل آماده مـی شود.
نخ را کامل بکشید که تا برگ چین بخورد.
در صورتی کـه از روبان هایی کـه لبه های آن ها دارای سیم هست استفاده نمـی کنید، حتما دو طرف روبان را هم شلال بزنید و همزمان با اینکه نخ وسط نمونـه ی آماده شده ی برگ را درون شکل مـی بینید. سپس لبه های خارجی برگ را شلال زده و نخ را بکشید که تا لبه ها هم چین بخورد به منظور رنگ آمـیزی گل ها، ابتدا روبان را کمـی نم دار کنید و رنگ زرد یـا نارنجی را برداشته و با قلم مو روی گلبرگ ها بزنید.( دو سوم گلبرگ ها از داخل بـه خارج رنگ مـی شود.)
بعد از آن کمـی رنگ سبز را برداشته و از داخل گل و کنار مغزی گل، سایـه بزنید. سپس با رنگ قهوه ای روی آن بزنید که تا خامـی رنگ سبز گرفته شود. مـی توانید به منظور سوخته بـه نظر رسیدن گلبرگ های آفتابگردان لبه های بیرونی گلبرگ ها را نیز با رنگ قهوه ای سایـه بزنید.

 منبع : آموزش تصویری رومیزی ترک با کارگاه نشریـه ترمـه شماره ۱۷




[آموزش روبان دوزی مدل گل آفتابگردان آموزش تصویری رومیزی ترک با کارگاه]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 23 Jun 2018 09:31:00 +0000